Supervision

Er I en gruppe medarbejdere, der allerede har deltaget i undervisning i den motiverende samtale, og overvejer I at tilpasse og finpudse jeres MI kompetencer yderligere til jeres praksis, så er supervision en helt oplagt mulighed.

Formålet er, at hver enkelt deltagers kompetencer forbedres. Det handler både om at vedligeholde det fælles faglige sprog, at mestre samtalerne, at lytte og analysere samtalerne og se potentielle udviklingspunkter.

Supervisionen tager udgangspunkt i

• konkrete sager eller
• lydoptagelser af en samtale fra praksis (optaget fx på mobiltelefon)

En supervisionssession bygges op på en systematisk og struktureret måde, hvor alle deltagere er inddraget. Feedbacken gives ud fra en fælles forståelse af, at supervisionen foregår på en respektfuld, hjælpsom og ressourceorienteret måde.

Målet er, at supervisanten efter endt supervision:

  • føler sig styrket

  • har fået inspiration til den videre udvikling af egne kompetencer

  • er blevet inspireret til fortsat at være bevidst om det verbale og non-verbale sprog

  • får konkrete bud på, hvad der kan gøres anderledes i den konkrete sitiation, hvis der er behov for det

Hvorfor supervision?

  • Formålet er, at hver enkelt deltagers kompetencer forbedres. Det handler både om at mestre samtalerne, at lytte og analysere samtalerne og se potentielle udviklingspunkter.

    Supervisionen tager udgangspunkt i en lydoptagelse af en MI samtale fra praksis, optaget f.eks. på mobiltelefon. Samtalen lyttes igennem, og ud fra MITI manualen, analyseres samtalen.

    Et supervisionsforløb bygges op på en systematisk og struktureret måde, hvor alle deltagere er aktive og inddraget og bidrager til fælles forståelse, sprogbrug og MI ånd.

    Feedbacken gives ud fra en fælles indgået aftale om, at alt, hvad der foregår i supervisionen, foregår på en respektfuld, hjælpsom og ressourceorienteret måde.

    Det er op til den enkelte supervisant at bestemme, hvad der i supervisionen er fokus på, og hvad der vil være ønskeligt at få feedback på.

  • Formålet med sagssupervision er, at belyse dilemmaet den professionelle står i. Der tages udgangspunkt i selve sagen, og ud fra et MI perspektiv og MI sprogbrug kommer vi i fællesskab omkring eksempelvis:

    Hvad ønsker supervisanten særligt at have fokus på og hjælp til?

    Hvad ved vi om borgeren og om målet i behandlingen?

    Hvilke observationer har supervisanten og resten af gruppen gjort sig i praksis?

    Stemmer borgerens mål overens med de faglige mål, der er sat?

    Hvilken indflydelse har rammerne, og hvordan er samarbejdet?

    Hvad får vi øje på, og hvilke nye perspektiver giver det?

    Hvad er næste skridt?

    Ved sagssupervision er det primære fælles værktøj et stort whiteboard, hvor alle input nedskrives på en måde, der giver overblik ikke kun under supervisionen, men også som et konkret arbejdsredskab, som kan tages med ud af lokalet via foto.

  • Formålet er at belyse den professionelles situation.

    Trivselssupervision tager altid udgangspunkt i tydelige aftaler om samarbejdet mellem medarbejder, leder og supervisor, så der skabes et trygt og fortroligt rum.

    Overordnet set kan vi komme omkring:

    Hvad ønsker medarbejderen at få ud af samtalen? Hvordan ser det ud fra et medarbejderperspektiv, et borgerperspektiv og ledelsesperspektiv. Hvad er det, der gør, at trivslen halter? Hvad skal der ske efter samtalen? Hvad er næste skridt?

  • Formålet er at lytte til, hvordan de involverede parter oplever situationen, så de hver især oplever et større overblik og de på baggrund af det, kan genfinde deres retning i samarbejdet.

MITI 4.1

I metodesupervision lyttes der til optagede samtaler fra praksis. Analyse- og feedbackprocessen tager afsæt i MITI 4.1 manualen. Er du interesseret i at dykke ned i dette analyse- og kodningsunivers, er det muligt at downloade den danske version her.

Download 

  • Antal deltagere

    Grupper af 2-8 deltagere, som allerede har deltaget på en grunduddannelse eller et andet tilsvarende forløb.

  • Varighed

    En session varer 2-3 timer. Et forløb tilrettelægges som oftest med 1-2 måneders mellemrum og strækker sig over 4-12 gange.

  • Pris

    Prisen aftales individuelt ud fra antal deltagere, form og transporttid.

Om Helene Foss og supervision

Jeg er stor fortaler for, at undervisning bliver fulgt op af supervision.

Med supervision forenes teori og praksis. Under gennemgang, analyse og drøftelse styrkes de faglige greb og individuelle kompetencer.

Jeg tager udgangspunkt i, hvad der rører sig i gruppen, men sørger også for at følge op på emner fra den foregående supervision.

For at skabe det bedst mulige supervisionsrum, hvor alle er trygge og aktivt deltagende, er en forventningsafstemning mellem deltagere, ledelse og supervisor en forudsætning.

En introduktion til den motiverende samtale

 Vil du læse mere om metoden?

Helene Foss og Tina Haren har skrevet en introduktion til den motiverende samtale.